Verkoop, Engineering en productie; De gouden driehoek!

Wat zijn de overeenkomsten tussen verkopers, Engineers en productiemensen?
Die vraag blijkt in de praktijk lastiger te beantwoorden dan de verschillen. De “blaaskaken” vinden immers dat “die stoffige nerds” altijd dwarsliggen en andersom verkopen “die gasten van verkoop” alles wat los en vast zit. En dan heb je nog “die botte boeren van productie” die aan je bureau staan als het te lang duurt of niet goed gaat.

woedend kind

Creativiteit
Als we de verschillen laten voor wat ze zijn en op zoek gaan naar de overeenkomsten komen we (onbenut) potentieel tegen die het bedrijf laat groeien en flexibeler maakt. Eén van de overeenkomsten tussen deze specialisten is namelijk dat ze creatief zijn. Cultuur, afdelingsbelangen en (verouderde)processen voorkomen dat deze krachten gebundeld worden om significante verbeteringen te realiseren. Als we al die creativiteit bundelen rondom de klant, wat gebeurt er dan? Nu hoor ik u denken “dat wordt een ongeorganiseerde bende!” Maar is dat wel zo? Waarom zou een klein (flexibel) bedrijf dit wel kunnen en een groter bedrijf niet?

Klantbesef
Volgens mij ligt de sleutel bij het “klantbesef”. In plaats van de nadruk te leggen op de standaardisatie en groepering van vaardigheden zoals dat georganiseerd is in een functionele structuur, dient de nadruk weer op een markt of doelgroep te liggen. Hierbij ligt de nadruk niet op de functioneel uit te voeren taken maar op de outputgerichte afstemming van die werkzaamheden. Het samenwerken aan 1 doel (met de focus op de klant) en toerekenbaarheid van resultaten wordt daardoor duidelijker en eenvoudiger.

flexibiliteit

Het grote voordeel van een dergelijke structuur is niet alleen een vergroting van het klantbesef (u weet wel, degenen die uw boterham met pindakaas betalen!) maar de kans op afstemmings- en overdrachtsproblemen worden tot een minimum beperkt. Want daar gaat het 9 van de 10 keer mis en worden systemen (processen en technologie) aangewezen als falende factor omdat ze niet goed op elkaar aansluiten. We gaan er dan even te makkelijk aan voorbij dat we die systemen zelf hebben ingericht vanuit een functionele gedachte. Onterecht (in mijn ogen) wordt er vervolgens geïnvesteerd in nieuwe systemen terwijl de bron niet aangepakt wordt.

Wat bieden klantteams aan meerwaarde voor u en de klant?
Met een dergelijke organisatie bevordert u de flow (LEAN basisprincipe nr 3) van het product of dienst door uw organisatie. Doordat het hele team “bovenop” de klant zit is de kans aanzienlijk groter dat het gevraagde ook geleverd wordt en kan het team makkelijker omgaan met wijzigingsverzoeken van de klant. Overdrachtsproblemen worden tot een minimum beperkt waardoor er geen herstelwerkzaamheden nodig zijn. Hiermee gaat de kwaliteit omhoog, worden doorlooptijden verkort en worden kosten bespaard.

Oké, dat klinkt goed maar waar beginnen we?
Het lijkt een open deur maar begin bij jezelf! Pak je kompas en bereik overeenstemming met je collega’s over het ware Noorden. Is het duidelijk wat er moet gebeuren? Geloof je erin? Is er draagvlak binnen het gehele bedrijf,……..Niet?

Is er een directe aanleiding,….ook niet? Waar wil de organisatie over een paar jaar staan? Is dat wel voor iedereen duidelijk en past het wel in dat kader? Ook niet! Hmmm….Dan wordt het hoog tijd om achter je oren te krabben. Dit zegt namelijk alles over de cultuur van de organisatie. En juist die cultuur bepaalt in zeer sterke mate of de organisatie in staat is om mee te veren met de veranderende klantvraag.

cultuur

Wil de organisatie wel maar komen verbeteringen niet van de grond? Last van “de waan van de dag virus?” Kom naar de themabijeenkomst  en laat je inspireren. Je gaat gegarandeerd naar huis met een aantal aanknopingspunten.

 

 

Met ruim 22 jaar ervaring op het gebied van procesverbeteringen, commercie, algemeen management, engineering en project management bij industriële bedrijven en ICT dienstverleners, heb ik een bijdrage geleverd bij het ontstaan van nieuwe producten en diensten, het vercommercialiseren daarvan en het managen van processen en mensen die betrokken zijn bij deze ontwikkelingen. In die periode heb ik diverse posities (van werkvloer tot directie) mogen bekleden en heb daarbij ontzettend veel gezien en geleerd. Gedurende die periode heb ik ontdekt waar mijn echte passie ligt: kennisoverdracht op het gebied van innovatie en samenwerken en het coachen van commerciële en technische mensen die daarbij betrokken zijn.

Geplaatst in Lean Commerce, Lean Engineering Getagd met , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*